fredag den 21. oktober 2011

Blåskæg - Caryopteris 'Heavenly blue'



Baggrund for anskaffelse og placering
Jeg lavede en stikling af en blåskæg fra en tidligere kollega's have og den flyttede med hertil haven. Men i sommers fik den for trange kår eller fik for meget frost og gik ud. Siden da har jeg ønsket mig en ny.


Planten er placeres i det blå/sølvfarvede bed



Plantens historie
Blåskæg er købt i Planteoasen, Ballerup i september 2011. Dels fordi jeg ønskede mig en ny, den var på bud og så havde den et navn, som ikke var til at komme uden om nemlig Heavenly Blue :-)



Faktuelle oplysninger
  • Familie: jernurt
  • Oprindelse: Østasien
  • Højde: 1 m høj og 1 m bred
  • Løvet: grågrønt løv  
  • Blomsten: blå
  • Blomstringstidspunkt: september-oktober
  • Type: løvfældende busk, som ikke behøver beskæring (frostødelagte sommerskud beskæres)
  • Placering: trives i sol i god veldrænet og næringsrig jord 
  • Formering: stiklingeformering (frøformering er usikker)
Bonusinfo 
Kan være frostfølsom og DK er nordgrænsen for planten
Tiltrækker sommerfugle og bier

2 kommentarer:

  1. Håber denne her blåskæg overlever vinteren. Du er da nødt til at have Heavenly Blue i Heaven :-)
    Jeg har også en blåskæg med gulbroget løv. Den står imellem en masse planter i udkanten af min skov, så den har klaret det indtil videre.

    Ups man skal skrive hos dig, er det med vilje?
    Ellers læs Hannes sidste indlæg.

    SvarSlet
  2. @ Lisbeth; jeg er bare 'nødt til' at have den - den kunne jeg ikke lade stå ;-)

    Nej, der er ikke med vilje - tak fordi du gør mig opmærksom på det :-) Men jeg har lige det 'lille' problem, at jeg har 'sagt ja' til en dynamisk visning - syntes det så så godt ud, nu det er en oplistning af planter - og jeg ved ikke hvordan jeg kommer til design og opsætningsdelen! Hm...... træls. Kan ex. heller ikke se faste læser!

    SvarSlet