lørdag den 22. oktober 2011

Katteurt - Nepeta faassenii Six hills Giants

Baggrund for anskaffelse og placering
Lene fra bloggen Bag havelågen var med en tur rundt i haven og spurgte, om jeg havde lyst til en katteurt til mit kommende blå bed. Jeg var straks fyr og flamme og takkede ja tak :-)


Plantens historie
I den tidligere have på Fyn havde jeg indkøbt katteurten til at omkrandse et rosenbed. Men jeg fik aldrig et stykke plante med hertil. Derfor var det rigtigt dejligt, da Lene tilbød mig en plante fra hendes have.


Lene har gravet to store planteklumper op og de kan sagtens deles i flere. De skal plantes i det kommende blå og sølvgrå bed.


Faktuelle oplysninger

  • Familie: læbeblomstfamilien
  • Oprindelse: Nordamerika
  • Højde: 30-50 cm
  • Løvet: mørkgrønt løv med et sølvagtigt skær  
  • Blomsten: blå/lilla læbeblomst (se evt. her)
  • Blomstringstidspunkt: juni-august/september
  • Type: staude
  • Placering: trives i sol, men kan også stå i let skygge. Kan gro i de fleste jordtyper
  • Formering: deling 
  • Bonusinfo
  • Når løvet berøres frigives en duft

    2 kommentarer:

    1. Den passer jo glimrende til det blå bed, det var da en dejlig foræring :-)

      SvarSlet
    2. @ Lisbeth; det var en rigtig dejlig foræring og helt overvældende, så store 'planteklumper' jeg fik. De bliver hel sikker flotte i bedet, som jeg gerne skulle få begyndt på imorgen :-)

      SvarSlet