søndag den 23. oktober 2011

Storkenæb - Geranium renardii (Phillippe Vapelle)



Baggrund for plantens anskaffelse og placering
Storkenæben er købt for mange år siden og har blå blomster. Derfor er den placeret i det blå bed.

Den har stået trangt i potten, så den voksede nærmest i to lag. Det blev til hele seks plantestykker efter at spaden havde kløvet planteklumpen!

Foto af blomsten kan ses på bloggen H(e)aven - den blå storkenæb i blomst, som ses i højre margen.


Plantens historie
Planten er købt i A&S planteskole i Asperup på Fyn, da vi boede der. Planten har siden stået i en potte og jeg kendte ikke dens navn. Indtil idag hvor planten skal plantes ud i det blå bed og jeg finder en plantepind langt nede i potten, som Arne har skrevet Geranium renardii på, men desværre ikke efternavnet.

Ved at google Geranium renardii finder jeg en storkenæb, som meget ligner min og jeg tror derfor, at det er en Geranium renardii Philippe Vapelle.


Faktuelle oplysninger
  • Familie: storkenæb
  • Oprindelse: Europa, Asien og Nordamerika 
  • Højde: 30 cm
  • Løvet: grå-grønt løv
  • Blomsten: blå blomster med tydelige mørke årer
  • Blomstringstidspunkt: maj-juni 
  • Type: flerårig staude
  • Placering: trives i fuld sol til let skygge  
  • Formering: deling

Ingen kommentarer:

Send en kommentar