søndag den 8. januar 2012

Almindelig Mahonie - Mahonie Aquifolium


Mahonien var i haven ved birketræet, da vi overtog haven. Den har fået lov at passe sig selv i mange år og er nu blevet ranglet, grim og alt for fyldende. Den skal derfor have en god beskæring.

Derudover har jeg en plante stående i en krukke ved 'den pæne indgang'. Jeg kan ikke huske, hvorfra den er komme - måske er det et rodskud eller en frø-sået plante, som jeg har gravet op og sat i krukken.

Ja faktisk ved jeg slet ikke, om den hedder Aquifolium til efternavn. Men eftersom det er den mest almindelige og busken i haven ikke er bunddækkende, så går jeg ud fra, at det er en Aquifolium.


Faktuelle oplysninger

  • Familie; Berberidaceae (berberris-familien)  
  • Oprindelse; nåleskove i det vestlige Nordamerika
  • Højde; 1x1 m (bortset rodskud)
  • Blomsten; små gule duftende blomster i en klase. Får blå bær i august-september
  • Blomstringstidspunkt; april-maj
  • Løvet; kristtorn-agtige blade dvs. blade med randtorne. Bladene er blanke og mørkegrønne på oversiden og grågrøn på undersiden
  • Type; stedsegrøn
  • Placering; sol/skygge i almindelig havejord
  • Formering; rodskud, stiklinge formering eller nedkrogning 
  • Beskæring; rodskud fjernes. Gamle grene fjernes. Ved genopretning kan busken beskæres hårdt, men behold dog et par af de yngre grene. Beskæres efter blomstring


Bonusinfo
Kan bruges til afskæring - er skøn i en buket sammen med tulipaner
Bærrene er spiselige og kan bruges til marmelade eller saft
Mahonia kaldes også for nordens Mimose

6 kommentarer:

  1. Hej Susanne.
    Jeg har linket op til dig på mit sidste indlæg :)
    Der kan du se min Mahonie. http://www.fauerflora.dk/en-smut-tur-i-min-kolonihave/

    SvarSlet
  2. @ Line; dejligt, at vi kan dele og tak for linket til siden. Har lige skrevet en kommentar på din blog til indlægget :-)

    SvarSlet
  3. Hei Susanne! Så flott du kategoriserer alle dine planter! :-D Jeg fikk jo rådet av deg for et halvt år siden å gjøre noe tilsvarende, og satte i gang. Jeg kom aldri så langt som deg desverre, men prøver å oppdatere siden en gang iblant. :-)
    Nå i senere tid har jeg kommet over et gratisprogram som heter "Evernote". Det tenkte jeg å anbefale til deg om du har en Iphone eller Android telefon. Jeg oppdaterer nemlig mine planter der - og har dermed alltid plantedatabasen med meg i hagen siden telefonen alltid er tilgjengelig. De endringene du skriver inn på pcén blir automatisk oppdatert på telefonen og omvendt. Kanskje et fint alternativ til våre planteblogger? :-)
    Jeg ønsker deg en riktig fin helg.

    Vennlig hilsen Stein

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dit besøg på min planteblog. Ja, jeg husker godt, at jeg foreslog dig at lave en lignende. Jeg har også set, at der er flere der foreslår 'Evernote' og jeg har været inde for at se, om det kunne være noget for mig. Jeg er endnu ikke solgt, men måske jeg skulle overveje det endnu engang, nu du så varmt anbefaler det. For det lyder smart, at man kan opdatere med Iphone fra haven eller hvor man nu befinder sig. Og at det automatisk synkroniserer sig med PC'en.

      Slet