tirsdag den 26. juli 2011

Purpur solhat - Echinecea purpurea 'Meringue'

Baggrund for anskaffelse og placering
Det var en fristelse, som jeg ikke kunne modstå, da jeg var på ose-tur i drivhusene ved Hove Overdrev. Jeg tænker, at solhatten skal plantes i husbedet, men foreløbig har den fået plads i børnehaven.


Plantens historie
Solhattene bliver omtalt på diverse blogs i meget rosende vendinger - for enkelte er det vel nærmest bliver et samler-objekt - så derfor var fristelsen svær at modstå, når det nu tilmed var en smuk én af slagsen :-)


Faktuelle oplysninger
  • Familie: 
  • Oprindelse: USA og Mexico
  • Højde: 45 cm
  • Løvet: grønt - lidt håret
  • Blomsten: hvid, fyldt blomst. Duftende
  • Blomstringstidspunkt: Juli-september
  • Type: flerårig staude
  • Placering: fuld sol. Jorden skal være veldrænet, da den ikke tåler at stå i fugtig jord om vinteren. Er en prærieplante! Kan med fordel vinterdækkes.
  • Formering: frø-formering er den sikreste måde. Er vanskelig at dele.

1 kommentar:

  1. Hej, Har du nogle gode forslag til hvordan man vinter-dækker solhat, så de ikke får for meget vand og fugt om vinteren. Jeg har problemer med at få dem til at overleve hvis de ikke er store og stærke. Har selv tænkt på om en spand med huller i SIDERNE - men ikke i bunden kan bruges. Jeg vi så når de har fået den første frost klippe dem ned og sætte spanden hen over dem med bunden i vejret, så de ikke får så meget vand hele vinteren - men stadig luft gennem de store huller i siderne. Er det helt gak - eller har du andre forslag. Tak. Torben Hansen - Horsens

    SvarSlet