tirsdag den 27. december 2011

Clematis - The President


Clematisen The President har været beboer i haven i mange år, ja den var faktisk i haven, da vi flyttede ind. Den har stået i et bed, som var vildt og ved at blive overgroet af skvalderkål. Efter en redningsaktion er to planter befriet og plantet i det blå bed ved drivhuset.


Planen er, at de to clematis skal kravle op af et rionet, som er placeret på det nye stakit.


Faktuelle oplysninger
  • Familie: ranunculaceae (ranunkelfamilien)
  • Oprindelse: 
  • Højde: 2-4 m, moderat til normal slyngende vækst
  • Løvet: mørke grønt, som bliver bronzefarvet om efteråret
  • Blomsten: store blå blomster. Blomstrer på årets og sidste års skud
  • Blomstringstidspunkt: maj-juni-juli måned med en mindre genblomstring i august-september
  • Type: slyngplante
  • Placering: fugtighedsbevarende/næringsrig havejord i sol/halvskygge
  • Formering: nedkrogning
  • Beskæringstidspunkt: beskæringskode 2 


Bonusinfo
Beskæringskode 2; clematisen blomstrer på de sidste 30 cm af sidste års vækst. Man kan evt. foretage en studsning om foråret ved at skære dødt ved ned til det øverste, svulmende bladpar. Ved behov kan en foryngelsesbeskæring ske efter blomstringen, i slutningen af juni (sakset fra Clematis Danmarks hjemmeside)

Hos Clematis Danmark kan du se en mange oplysninger vedr. clematisens røgt og pleje herunder beskæringstidspunkter

2 kommentarer:

  1. Jeg glæder mig så meget til at følge med i dit blå bed. Det er nogle dejlige planter du har valgt, især rosen nedenfor. Det bliver spændende, når det hele vokser til!

    SvarSlet
  2. @ Birgitte; jeg glæder mig også selv til at se det blå bed. Jeg har puttet en masse planter og løg i og kan se bedet for mig - men er spændt på, hvordan det kommer til at se ud live :-)
    Jeg vil helt sikkert lave et eller flere indlæg om det på den anden blog gennem sæsonen.
    Rhapsodien er jeg også spændt på, specielt om den blå rose passer til de øvrige blå farver - vi får se :-)

    SvarSlet